טיפול זוגי ואישי באמצעות הסקייפ

מה פשוט קל ונוח יותר משימוש בסקייפ בטיפול אישי או זוגי?, אין צורך למצוא בייביסיטר, להתלבש, לצאת לפני הזמן, לקחת מקדם ביטחון כדי לא לאחר, לעמוד בפקקים, למצוא חניה… בלחיצה על המקלדת, המטפל כאן מולך, בבית  – כפי ששר איינשטיין – “עם התה והעוגיות והספרים המוכרים..”.

על פניו פתרון מושלם. מתחברים ומדברים. האמנם?

האם טיפול זוגי בסקייפ יכול להחליף טיפול בפגישה פנים אל פנים

אנו עדין סבורים שאין תחליף לתהליכים המתרחשים בפגישה פנים אל פנים בחדר הטיפול, במפגש המשותף עם המטפל. כפי שנכתב בפוסטים קודמים, טיפול הרי אינו סוג של “סדרת חינוך”, ולא תחליף של “האח הגדול” שצופה מלמעלה, ומחלק ציונים והנחיות מרחוק. מכיוון שהתהליכים העיקריים בטיפול הנם תהליכים רגשיים, בין אם מדובר בטיפול אישי ובין אם בזוגי, הרי שאלו עלולים להיות מוגבלים כאשר התקשורת מתבצעת מרחוק, ומועברת באמצעות מצלמת המחשב.

הטיפול מכוון לגעת במנוע הפנימי של היחיד והזוג, בכוחות העמוקים הרגשיים שמפעילים אותנו, ואלו באים לידי ביטוי בתקשורת בינינו, המילולית והגופנית – במחוות הגוף, בהבעות הפנים, במבטים, בתנועות המכוונות והלא מכוונות. טיפול שבו קיימת מחיצה בין המטפל למטופלים חסר במידה רבה את המרכיבים החיוניים הללו. כמובן שניתן לראות את המתרחש מעברה האחר של המקלדת, אבל התמונות יהיו באיכות טובה ואופטימלית, הן עדין אינן מאפשרות התבוננות על התמונה כולה ועל כל המתרחש בחדר. כך גם הריחוק הפיזי משפיע ופוגע בתחושת האינטימיות והקרבה הנוצרת בין המטפל לפונים אליו. יתרה מכך, ל”סטינג” – למקום ולמסגרת בו מתבצע התהליך, לאווירה הקיימת, להתנתקות מהמקום המוכר והיום יומי, מהטלפונים, מרעשי הרקע שבבית, מהפרעות לא צפויות (אמא… אבא…שכחתי להגיד עוד משהו לפני השינה) אף לכך השפעה על היכולת של הלקוחות לפנות את עצמם, ולהתרכז בתכנים שעולים בחדר מבלי להיות מוסחים. מעבר לכך, הנכונות להשקיע מאמץ מסויים, לפנות את עצמך ולצאת מ”איזורי הנוחות” הקיימים בחיים, יכולה להעיד על רמת המוטיבציה והבשלות לתהליכי שינוי משמעותיים. בצד הדברים הללו, חשוב להדגיש שכדאי שהטיפול יתקיים בסמוך למקום המגורים/העבודה על מנת שמבחינה טכנית הפגישות לא יהפכו לאופרציה מורכבת ומתישה שבסופו של דבר תפגע בטיפול.

קרא עוד על:

 מתי נכון לקיים טיפול בסקייפ?

לתפיסתנו, טיפול באמצעות הסקייפ הנו ברירת מחדל כאשר אופציות אחרות אינן אפשריות, וגם זאת רצוי שיתבצע לאחר תהליך טיפולי שהתקיים בפגישות פנים אל פנים. לדוגמא, כאשר המטופל נוסע לתקופה ארוכה לחו”ל ומעוניין להמשיך בטיפול, במקרה זה הדרך היחידה להמשך הקשר הטיפולי, הנה באמצעות הסקייפ. כך גם מצבים של קושי פיזי ממשי – מחלה, נכות, וכד’, אף הם יכולים להחשב כסיבות נכונות לקיים את המפגש הטיפולי באמצעות הסקייפ.

לסיכום, הטכנלוגיה על אפשרויותיה הרבות והמגוונות מאפשרת לנו הרבה מאד “קיצורי דרך”, חוסכת מאיתנו זמן, ומשאבים רבים. עם זאת, היא אינה יכולה לשמש  תחליף לקשר ישיר ובלתי אמצעי בין המטפל למטופל. ולכן על אף הפיתוי  הקיים להשתמש בסקייפ על מנת לפשט הליכים, לחסוך בעלויות ובמאמצים הכרוכים בהגעה לטיפול, אנו מאמינים כי מוטב לקיים את המפגש הטיפולי,  פנים אל פנים, במקום שהוא מנותק מהיום יום, ומוקדש כל כולו לעבודה על התהליכים הרגשיים האישיים והזוגיים.

Call Now Button