גלגל הצלה לשיקום הזוגיות שלב אחר שלב

עד כמה טיפול זוגי יכול לסייע? מה סיכויי ההצלחה? האם דמות חיצונית לקשר יכולה באמת להבין ולעזור לנו? איך היא תוכל לסייע לנו עם קשיים ובעיות שאנחנו לא מצליחים לפתור? איך נדע שהטיפול לא עלול

לעורר קשיים ולהסב יותר נזק מתועלת?

אלו רק חלק מהשאלות שאנחנו נשאלות כאשר זוגות או יחידים פונים ומחפשים עזרה.
מצד אחד רצון להיחלץ מהמצוקה הרגשית, מהבדידות, מהניכור, הכאב, ומנגד חשדנות מובנת, שכן לחשוף בפני אדם זר, גם אם הוא איש מקצוע, היבטים אינטימיים, כואבים ומפחידים מהחיים המשפחתיים – זו בהחלט לא בחירה פשוטה.

האם ומתי טיפול זוגי יכול להצליח?

ראשית, חשוב להבין שטיפול זוגי כמו כל טיפול אחר, אינו בבחינת קסם, ואינו יכול להתסכם בפגישות בודדות בלבד. על אף שברשת נמצא שפע של הצעות ל”מרתונים” “סדרות” וטיפולים מהירים וקצרים, הרי שלרוב, בעיות שנמשכות לאורך תקופה, ואינן נפתרות בשיח ישיר בין בני הזוג, ככל הנראה גם לא יפתרו בתהליך בזק.

טיפול זוגי משמעותי שאינו בבחינת “פלסטר” על פצע או משכך כאבים, אינו מציע פתרון טכני, ואינו עוסק רק ביכולות האינטלקטואליות ובהבנות שלנו, שכן אם היה כך, הרי שכל טיפול היה מסתיים בפגישות בודדות בלבד. אנו יודעים שיש פער לא קטן בין ההבנה והחשיבה שלנו, לבין הרגש והנפש. לא כל מה שאנו מבינים, אנו גם מסוגלים ליישם, ולהצליח לשמר לאורך זמן. שינויים משמעותיים אינם תלויים רק בהבנה אלא בפיתוח ובניית יכולות רגשיות משמעותיות, ואלו לצערנו, לא מתרחשות כהרף עין.

טיפול אינו “סדרת חינוך” ובוודאי לא מוסד בוררות בין בני הזוג. הציפייה שבה המטפלת תבין ותזדהה עם מצוקתו של מי מבני הזוג, ותעמיד במקומו את האחר, אינה מציאותית וגם לא תועיל לאורך זמן. טיפול מקצועי מחייב לקיחת אחריות אישית של כל אחד על ההיבטים הפגועים שלו, ותלויה בנכונות ובמחוייבות עבור תהליך רגשי, שבו מעורבים גם כאב, יזע, ואפילו דמעות…

מה מתרחש בטיפול הזוגי?

ננסה בצורה פשוטה עד כמה שניתן, להסביר מה מתקיים בטיפול הזוגי, ועד כמה הוא יכול להיות אפקטיבי, לא רק בהתמודדות עם משברים ומצבי לחץ בזוגיות, אלא גם ובעיקר לשמש הזדמנות אמיתית לבנייה מחודשת של יכולות רגשיות, תקשורתיות, תפיסתיות והתנהגותיות.

הטיפול הזוגי מאפשר יציאה מהירה יחסית ממשחקי ה”פינג פונג” הזוגיים, בהם כדור ההאשמות והתסכול מושלך מצד לצד, כאשר שני בני הזוג מתקשים להתמודד ולהכיל אכזבות, פערים, שונות, וצרכים שאינם עולים בקנה אחד עם אלו של האחר. הכניסה של מטפלת זוגית, מאפשרת להתחיל ליצור מרחב בשיח, ולהתבונן מזוויות ראייה שונות במצבים הרגשיים שמתקיימים גם בחדר הטיפולים.
היכולת של המטפל להבין את ההיבטים הפגועים, החבויים שכל אחד מבני הזוג מביא עימו לקשר, ולאפשר – לעיתים בפעם הראשונה שיח והתייחסות אליהם, – מאפשרת לנו להגדיל את טווח התגובות הרגשיות שלנו, בשונה מהתגובות האוטומטיות שהן לרוב תוצאה של מצבים רגשיים שאינם נגישים לנו.

לדוגמא: אם אי הסכמה כלשהי, מעוררת בנו מיד את החוויה והזיכרון שלנו כילדים להורים שתלטניים שלא נתנו לנו אפשרות לבטא את עצמנו, וכל ניסיון להתקומם או להתמרד נתקל בתגובה קשה והרסנית מצידם, הרי שכבוגרים, אנו עלולים להיות מופעלים שוב ושוב ע”י אותן חוויות ילדות, בלי להבחין בין העבר לבין המתקיים בהווה בקשר הזוגי.

טיפול זוגי מקצועי, יאפשר לנו בהדרגה לקחת אחריות על החלקים הכואבים של עצמנו, ולהתבונן על האחר ועל עצמנו בקשר מתוך זווית רחבה ומעמיקה יותר. כנוסף הטיפול יאפשר לפתח יכולות רגשיות של הכלה, אמפתיה, קשב, וביטוי רגשי מאפשר ומקרב.

איך מתחיל, נמשך ומסתיים טיפול הזוגי?

אנו נעדיף לקיים פגישה בה נוכחים שני בני הזוג, כיוון שהטיפול עוסק ביחסים שביניהם, הרי מוטב שנקודת הפתיחה
תיהיה שווה, ואף אחד לא ירגיש שהאחר כבא נפגש עם המטפלת, ולכן הוא נמצא בעמדת נחיתות, מבחינת היכולת של המטפלת להבין ולהתחבר למצוקותיו. מעבר לכך המפגש מאפשר למטפלת להתחיל ולהכיר את הדינמיקה הזוגית, זו המדוברת, וזו שמתקיימת בשפת הגוף או מתחת לפני השטח.

במפגש הראשון, ולרוב גם במפגשים הבאים יתקבל מידע על הסיבות והנסיבות שהובילו לטיפול, וכן רקע על כל אחד מבני הזוג ועל התהליכים שעברו ביחד. ננסה ללמוד איך כל אחד מבני הזוג תופס את מציאות החיים האישית, ובעיקר הזוגית והמשפחתית, וכמובן נברר מה המטרות והציפיות שעמן מגיעים בני הזוג למפגש. אילו שינויים יתפסו בעיניהם כהצלחת התהליך, והיכן היו רוצים לראות עצמם בסיומו.

בהתאם למידע, ניתן יהיה להתחיל ולאבחן את הקשיים ומהם לגזור את מטרות הטיפול ואת הדרכים לסייע.

הפגישות מתקיימות פעם בשבוע, ביום ושעה קבועים, למשך 50-60 דקות. רוב הפגישות הן משותפות, כיוון שהעבודה והמוקד הנם על היחסים הזוגיים, עם זאת, לעיתים יתקיימו פגישות בנפרד עם כל אחד מבני הזוג, כדי לתת מרחב, ואפשרות להתבטא מבלי שהאחר יגיב לכל אמירה. ועדין, טיפול זוגי, מוטב שלא יהפוך לטיפולים אישיים בכל אחד מבני הזוג בנפרד. אם נעריך שישנם היבטים שמוטב שיעובדו במסגרת טיפול אישי, הרי נמליץ למי מבני הזוג לפנות ולהיעזר גם בטיפול אישי אצל מטפל אחר שיהיה רק עבורו.

לאחר פגישות ההערכה, ניתן יהיה להעריך באופן כללי גם את משך הטיפול, אך תמיד, ההחלטה על סיום התהליך תיהיה נתונה בידי הזוג. מטפל מקצועי לעולם לא ידרוש התחייבות כספית מראש, אלא ישאיר את הבחירה בידי המטופלים. הוא לא יציע “סדרה” כדי לאפשר לזוג לבחון עד כמה הטיפול מקדם ומאפשר שינוי.

מי מוסמך לעסוק בטיפול זוגי?

באין חקיקה מסודרת, מדובר, לצערנו, בתחום פרוץ לחלוטין, כך שלמעשה כל אחד יכול להחליט שהוא “יועץ/מטפל זוגי”. יש להבין שטיפול זוגי לא מקצועי עלול לגרום נזקים רבים וחמורים. אנו ממליצים להעזר בגופים מוכרים שמסמיכים מטפלים זוגיים, לאחר שהוכיחו כי עברו תהליך התמקצעות, ארוך, מסודר ומפוקח, הכולל תואר שני במקצוע קליני, לימודי תעודה בטיפול, וכמובן התמחות במקומות ציבוריים תחת פיקוח והדרכה. מומלץ לוודא שהמטפל.ת בעלת הסמכה מטעם “האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי” או/ו “האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה”.

קצת עלינו

מכון איזונים מציע לכם טיפול מקצועי על ידי מטפלים מוסמכים, שצברו שנים רבות של ניסיון מוכח. צוות המכון שעובד שנים רבות ביחד מציע טיפולים אישיים, זוגיים ומשפחתיים, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר. הפריסה הארצית של הקליניקות, מאפשרת לכם להגיע לטיפול קרוב לבית, תוך שמירה על הפרטיות שלכם.

לקבלת מידע נוסף ופרטים אודות הטיפול במכון הנכם מוזמנים

להתקשר למכון איזונים 24 שעות ביממה : 077-212-8002

או לטלפון מספר 050-866-8268  – ד”ר גלית לזר

או השאירו כאן פרטים ונשוב אליכם בהקדם:

    שם*

    טלפון*

    דוא"ל

    מקום מגורים


    :מענה 24 שעות ביממה
    072-330-6600

    סיבת הפניה


    Call Now Button