מרתון טיפול זוגי

מרתון, טריאתלון וסדנאות מזורזות – אקמול או אנטיביוטיקה?

לאחרונה מוצעים אינספור אפשרויות טיפול המבטיחות שיפור ושינוי מהירים במספר פגישות קצר, או בפגישה שתיים ארוכות – “עד שייצא עשן לבן” לפתרון הבעיות. ללא ספק ההצעה מפתה, גם אם המחיר גבוה למדי. מי מאיתנו לא היה מוכן לשלם, ולקבל בתמורה תוך פרק זמן קצרצר, פיתרון לבעיות ולייסורים. רבים מאיתנו אפילו היו מוכנים לפנות לאיש מקצוע, שיסביר לו ולבן/ת הזוג היכן הוא טועה, מדוע הוא פועל לא נכון, ואיך עליו לנהוג על מנת להמנע מעימותים חוזרים. כולנו היינו רוצים למצוא את הדרך לגשר על הפערים, ולסיים את הקונפליקט במהירות וללא כאבים מיותרים.

מה לא היינו מוכנים לשלם על מנת לקבל את הכלים היעילים והנכונים שיאפשרו לזוגיות להתנהל על מי מנוחות, ללא דרמות, ללא משברים, ומבלי לבזבז הרבה מאד אנרגיה על מאבקי כוח אינסופיים.

האם  ניתן להגיע לפתרון מהיר ומידיי?

ההבטחה שניתן לקבל מענה מהיר ומיידי למצוקה, בהחלט קוסמת. אחרי הכל, עם הסבר נכון, שיקוף מתאים, ואולי גם דברי תוכחה, ניתן היה לצפות  כי המהלכים המשובשים יתוקנו, ובני הזוג יגיעו ביחד להבנות באשר לפתרונות הנכונים. על פניו, מכיוון  ש”כולנו חכמים, כולנו מלומדים, וכולנו יודעים את התורה”, אין שום סיבה שהתהליך ייארך מעבר לפרק זמן קצר של מספר שעות מועט. ללא ספק, מטפל מיומן מסוגל לאבחן במהירות את הקשיים, ולתת לבני הזוג הסבר מלומד ומפורט על הכשלים ועל הפתרונות המומלצים, ואולי אף להוסיף משימה או שיעורי בית, לפיתוח המיומנויות הזוגיות בבית….

עוד בנושא:

אלא שלצערנו, שינויים אלו אינם מחזיקים לאורך זמן, ועד מהרה, זוגות שעברו סדנאות ומרתונים בתהליך מזורז, מגלים כי תוך פרק זמן קצר, צצות ועולות שוב אותן הבעיות. יתרה מכך, בני הזוג חווים את הקשיים בעוצמה רבה יותר, שכן בפועל לא רק שלא חלה הטבה, אלא שהייאוש גובר, כיוון שאם “סדנת/מרתון טיפול זוגי” לא סייעו, אולי באמת הכל אבוד, ואין מה לעשות…

שינוי חשיבתי ושינוי רגשי

על מנת ששינוי יפעל לטווח ארוך, ויהיה בעל השפעה רחבה, מעבר לפתרון הבעיות הספציפיות עמן באים לטיפול, עליו לגעת ולהתייחס למשתנים הרגשיים של כל אחד מבני הזוג ושל שניהם ביחד. למעשה, מבלי לעבד משקעים רגשיים, תהליכים שקשורים לרגשות, חוויות והתנסויות אישיות וזוגיות, משול הטיפול לסוג של “אקמול” – טיפול נקודתי נגד כאבים והורדת החום למספר שעות. אכן, פעמים רבות יציאה מחדר הטיפולים, מקנה תחושת הקלה, ויוצרת התקרבות בין בני הזוג. עם זאת, ללא הבנה וטיפול באותם רכיבים  שהובילו את הזוגיות למשבר, ההקלה עלולה להתגלות כזמנית וקצרה בלבד.

על מנת ליצור שינוי רגשי משמעותי, נדרש תהליך וזמן, ולכן גם אם מרבית הטיפולים הזוגיים נחשבים לטיפולים קצרי מועד, וממוקדי בעיה, האם ימשכו לכל הפחות בין 10-20 פגישות בממוצע. יש להבין שטיפול זוגי או ייעוץ זוגי מקצועי אמורים להתמקד בהווה, ובבעיות שצצות כאן ועכשיו, אבל להבין אותן בהקשר רחב יותר. תהליך הטיפול מכוון ללמוד ולהכיר את המנגנונים המודעים והפחות מודעים המפעילים אצלנו את התגובות הרגשיות וההתנהגותיות, עליו לתת מקום לרגשות הן מהעבר וכמובן אלו שבהווה, ולאפשר להתמודד עם האכזבות, הכאבים, הציפיות שלא התממשו, כמו גם להנות מה”יש” מהקיים, וממה שנבנה ביחד. אלו לא תהליכים שניתן להתחיל ולסיים במספר שעות, ובוודאי שלא להפיק מהם תועלת להמשך. תהליכים אלו אינם מתרחשים רק ברובד החשיבתי – ההגיוני, אלא בעיקרם מתמקדים בדפוסים הרגשיים שיכולים לקדם או לחבל בקשר הזוגי.

היזהרו מהבטחות שווא

עם כל הרצון המובן, לסיים מהר, אחת ולתמיד את הבעיות שמביאות אנשים לחפש מענה טיפולי, עלינו כמטפלים ואנשי מקצוע, להיות ישרים עם עצמנו ועם המטופלים, לכייל את הציפיות של הפונים אלינו,  ולהמנע מלהפריח תקוות שווא ולהבטיח שינוי מיידי בשיטת ה”זבנג וגמרנו”.  כמו ברוב תחומי החיים, גם כאן, אין שיקויי קסם, ואין פתרונות מיידים. לרוב, שינוי ושיפור תלויים בעבודה רצינית, בנכונות, פתיחות וגמישות של שני בני הזוג לקדם את הקשר, ולכך נדרשים סבלנות,  זמן ומאמץ מתמשך.

Call Now Button